Fladderen 2012 – locatie Nieuwoord (dag 2)

Na een nacht heerlijk geslapen te hebben (evenals de kinderen) was het weer woensdagochtend en waren we klaar om met dag 2 van het fladderen te beginnen. Het zou een warme dag worden en gelukkig hadden vele (zo niet alle) kinderen zwemkleding bij zich en waren ze thuis al ingesmeerd (en waar nodig werd dat herhaald op de honken). Voor de ochtend stond Ceasar z’n trektocht op het programma, afgewisseld met het “door de tijd heen grabbelspel”, maar dit zou natuurlijk niet van start gaan voordat we het ochtend toneel hadden gehad. We kregen van de Magier een korte samenvatting van de 1e fladderdag waarna hij ons opriep om weer een dag mee te helpen met het zoeken naar letters voor de toverspreuk die de Mummie weer tot leven kon wekken.

Voor alle foto’s van dag 2 kunt u op deze pagina terecht: http://www.pifotografie.nl/foto_gallerij/evenementen/fladderen-2012-nieuwoord-dag-2/
En lees hier het verslag van dag 1: http://www.pifotografie.nl/2012/08/fladderen-2012-locatie-nieuwoord-dag-1/

Voor de trektocht van Ceasar was aan de boekenwurmen al gevraagd of ze een waterpistool/ supersoaker mee wilden nemen om alle vijanden van Ceasar te kunnen verslaan. Helaas moesten niet alleen de vijanden van Ceasar dit ontgelden, maar ook de hulpouders (tijdgeesten) die mee liepen tijdens de veldtocht. Doorweekt (maar vrolijk!) kwamen de meeste tijdgeesten dan ook weer terug van de veldtocht. En door het schitterende weer waren wij binnen een mum van tijd weer droog. Het andere onderdeel van deze ochtend, het grabbelspel, viel ook in goede aarde. De kinderen mochten uit een grabbelton een bal halen en het nummer wat daarop stond bepaalde wat er voor opdracht gedaan zou gaan worden. Dit ging van knutsellen of chillen in de knutselzaal, via dansen in de grote zaal naar touwtrekken, een aquaduct maken, smincken, voetballen, touwtje springen etc. etc. op een van de buitenplekken. Zodra je een opdracht af had ging je terug naar de grabbelton voor de volgende opdracht. Niet al te veel stress (typisch zo’n Lex & Rie activiteit) maar op het tempo van de kinderen heen en weer lopen.

Na deze enerverende ochtend hadden alle boekenwurmen honger als paarden. Vele boterhammen werden er veroberd om zodoende weer genoeg energie voor het middag programma op te doen. En als je je afvraagt hoe dat er dan uitziet:

Het middagprogramma bestond uit 4 onderdelen. In de grote zaal werd, onder het genot van een ijsje,  door de Magier verteld hoe hij zijn vrienden uit het verleden en de toekomst had ontmoet. Ook kregen de kinderen te horen dat zijn broer door een kwade tovenaar was weggetoverd. Zou het kunnen zijn dat de mummie die verdwenen broer is…….?
In de knutselzaal gingen de kinderen, onder begeleiding van Cleopatra en Iwan, Dwingo kaarten maken, bingo kaarten met daarop afbeeldingen van de Magier en zijn vrienden met verschillende getallen erbij. Deze kaarten zouden weer nodig zijn op de laatste dag van het fladderen tijdens de Dwingo! Naast deze 2 binnenlocaties werd er naast het voetbalveld, lekker in de schaduw een levend kwartet gespeeld. De boekenwurmen en tijdgeesten kregen van Rie en Trilian een kaartje met daarop een afbeelding van een voertuig of een dier. Het was de bedoeling om met alleen geluiden en bewegingen het plaatje op het kaartje uit te beelden en de overige 3 kinderen met hetzelfde plaatje te zoeken. Was je eenmaal met z’n 4-tjes, dan had je kwartet en mocht je aan de zijkant gaan zitten. De aap-, trein-, honden- en vliegtuig geluiden en bewegingen waren erg leuk om te zien. Alleen het uitbeelden van een dolfijn leverde wat problemen op voor sommige kinderen.
Als 4e onderdeel werd er, ook buiten, het “Ren je Zaphot” gedaan. Door Igor, Ceasar en Zapho werden er vragen gesteld, waarop deze 3 een mogelijk antwoord gaven. De kinderen moesten naar de persoon lopen (en daarbij in het badje gaan staan) waarvan zij dachten dat die het juiste antwoord gaf. Hier en daar wat hectisch, maar de afkoeling die het water gaf maakte dat meer dan goed.

Uiteraard werd ook deze 2e dag weer afgesloten met een toneelstuk. We moesten natuurlijk wel kijken of we vandaag de toverspreuk af zouden krijgen. Helaas gebeurde er daarvoor iets wat wat minder leuk was. Igor, Cleopatra, Rie en Trillian besloten dat als zij een wens mochten doen als de toverspreuk zou werken zij terug wilden naar het verleden. Daar was alles beter en relaxter. Iwan, Ceasar, Zapho en Lex besloten echter te kiezen voor de toekomst, want daar zouden ze meer macht hebben en meer kunnen leren. Een probleem wat we op de 3e dag zouden moeten zien op te lossen. De Magier besloot eerst te kijken of de spreuk zou werken. De kinderen deden nog zo hun best, maar, ondanks dat er meer gebeurde dan na de spreuk van dag 1, was het nog niet genoeg om de mummie weer te verlossen van de vervloeking. De Magier vroeg bij het afscheid aan de kinderen om een “samenwerker” mee te nemen. Hij kon niet precies vertellen hoe het eruit zou zien, maar als de kinderen het zagen, zouden ze het meteen herkennen.

1 comment to Fladderen 2012 – locatie Nieuwoord (dag 2)